Wier een bult mie u maakt. - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Pia Bakker - WaarBenJij.nu Wier een bult mie u maakt. - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Pia Bakker - WaarBenJij.nu

Wier een bult mie u maakt.

Door: piabakker

Blijf op de hoogte en volg Pia

11 April 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Blijven of gaan.

Ik ben nu al weer 2 maanden in Afrika.
De tijd gaat snel al voelde dat niet zo in het begin.
De planning was om twee weken naar Djenka te gaan, dat is in het zuiden van Ethiopia.
Maar uiteindelijk blijven we toch hier.
We zijn allemaal zo diep in verschillende minsitrys dat het mooi zou zijn om hier de komende twee weken te blijven en verder
te gaan met het werk dat we de laatste weken gedaan hebben.
Ook zijn projecten geëindigd en nieuwe projecten weer begonnen.
De andere teams kunnen niet een visa krijgen om Ethiopia weer in te komen, alleen als ze met het vliegtuig gaan.
Dat kost wel veel geld maar een andere optie is er niet, dus zij vliegen hopelijk deze week naar Addis.

Sierra (uit Canada) en ik werken voornamelijk met de meiden van het Mercy house (Koshe Project)
Wij gaan daar drie keer per week naar toe en doen dan een bijbelstudie of een engelse les.
Wat ze helemaal geweldig vinden is competitie… we verdelen ze in 2 teams en stellen ze dan vragen uit de Bijbel.
Soms gaat het er "ruig" aan toe ;) ze willen graag winnen.
Maar bijv een film bekijken (zoals The Prince of Egypt) of een beauty middagje ( zoals koningin Esther moert ondergaan) hebben we ook gedaan.
We zijn vorige week zaterdag met de meiden van het Koshe Project naar de bios geweest , een amharic film. ( Amharic is 1 van de vele talen die ze in Ethiopia spreken)
Het was interessant, gelukkig was er ondertiteling !
Ik ben maar 1 keer in slaap gevallen ;)

Wij gaan ook naar Hope Interprise toe.
Wij hebben daar een leuke meid ontmoet ,Amele.
Hope is een organisatie die Enjera aan de arme mensen geeft.
Enjera is traditioneel Ethiopian eten, je kunt het een beetje vergelijken met een pannenkoek maar dan ietsje anders ;p.
Ik heb het al zo vaak gehad dat ik het lekker begin te vinden.
Sierra en ik hebben altijd heel veel lol als we daar zijn .
We vouwen de enjera en delen het uit aan de mensen .
Dan krijgen ze er ook nog saus bij en ze doen er zelf veel pepers in.
In Ethiopia is het een heel vriendelijk gebaar als ze je voeren. je bent dan heel dierbaar voor ze.
Dat is allemaal heel leuk maar ze stoppen een lading Enjera in je mond en soms met pepers erin….dat is wat minder.
Het eten wat Hope Interprise uitdeelt aan de mensen kost 900 Burr per dag, dat is ongeveer 36 euro .
Voor ons is dat niet veel geld , een broek of truitje kost vaak meer dan 36 euro.
Voor de mensen daar kan dat bedrag bijna 1000 mensen voeden.

Mijn vraag aan iedereen die dit leest is ; Ben je bereid om 36 euro te doneren aan de mensen in Hope Interprise .
Minder dan 36 euro mag natuurlijk ook !
Wie dit wil doen , stuur me een email (pbakkerurk@hotmail.com) of via deze site.


We zijn ook al vaak bij mensen thuis geweest , de koffer ceremonie is heel interessant .
Ze wassen de koffie bonen, dan op het vuur en daarna malen ze de bonen.
Water word gekookt en de koffier erbij in en ff laten wachten en dan schenken ze het in kleine kopjes.
Met heel veel suiker.
Het is net als een expresso shot.


Deze week ben ik met Theressa en Sierra naar het dorp gegaan waar Al For Christ mee werkt, we ruimen het afval op , de kinderen vinden het zo leuk dat ze ons gelijk helpen.
We spelen met de kinderen , voetbal of foto's nemen .
We proberen ook met de vrouwen te praten door middel van een vertaler , Sunnight, zij is een vriendelijke meid die voor AFC werkt.
De vrouwen hebben verhalen waar je van huilen moet.
Ze wonen in hutjes van klei , de illegaal gebouwd zijn en elke moment door de regering gesloopt kunnen worden, dan staan ze op straat.
Van sommige vrouwen is hun man overleden.
En de meeste mannen verdienen zo weinig (400 tot 600 Burr- 16 tot 24 Euro) dat ze net aan de huur( 300 -400 Burr) kunnen betalen en iets van 100 Burr ( 4 Euro) overhouden per maand voor eten.
De Ministry All For Christ betaalt het schoolgeld voor de kinderen die in het programma zitten, niet alle kinderen zitten in het programma.
Het schoolgeld is 200 Burr per maand.

Sierra uit Canada wil graag Nederland bezoeken en ik heb haar uitgenodigd om voor een paar dagen naar Urk te gaan na DTS.
Ze moet het nog uitzoeken of ze haar vlucht kan cancelen en later kan terugvliegen naar Canada.
Maar ze is al heel enthousiast om Urk te zien, volgens haar ' u make youre village look so awesome " haha natuurlijk .
Kan ik mooie een ginkies tocht met haar doen !

Voor deze outreach hebben we (de fotografie) studenten ook een foto opdracht gekregen, we moeten iemand blij maken met een profiel foto van hun zelf.
Ik heb ,samen met Sierra , de meiden van het Mercy huis ( Koshe Project) blij gemaakt met een profiel foto.
En een foto verhaal maken van iemand, een verhaal vertellen met foto's over die persoon.
Ik denk om mijn opdracht over Alex te gaan doen, Alex is de bewaker van ons huisje.
Hij komt uit de stammen, uit het zuiden.

Ik ben de laaste paar dagen flink waar genomen door vlooien, voornamelijk in de nacht.
Ik heb zalf gekocht en het gaat ietsje beter maar het ziet er nog steeds slecht uit.
Mn boven benen zitten er helemaal onder, jeuken heel erg en het brand.
Ook moet ik opletten dat ik er niet teveel aan denk en dat ik er een beetje "gek" van word.

Mijn vraag is of jullie willen bidden dat ik ( en de rest van ons team) niet meer gebeten word door vlooien.
En dat mijn lichaam mag genezen.
Ook heb ik net koorts gehad en 1 dag moest ik flink overgeven , ik denk dat ik iets verkeerd heb gegeten.
Ik heb hoofdpijn , ik probeer veel te rusten en te slapen.
Ondertussen ben ik mn bril kwijt geraakt, mn nieuwe bril die ik hier gekocht heb , een stukje uit het glas, en mn mobiel kapot..
Ik denk dat ie dood is…
Op het moment drink ik een lekker koppien thee ( caramaliseerde peer ;) as ik dat niet at ;P
Het is soms echt doorzetten.

We hebben nu nog een paar weken te gaan , bid alstublieft dat we nog goed mogen luisteren (en handelen) naar God's stem.
Dat we effectief mogen zijn.

Ps: als je Hope Interprise wil sponsoren voor een dag eten ter waarde van 36 euro , laat het me weten!
Ik zou het super vinden !


Groetjes uit Addis.

PIa

  • 10 Juni 2012 - 12:50

    Alice:

    Man man wat een indurk wekkend verhaal/blog.
    Ik besef mij heel goed dat wij hier niks geen klagen hebben. Pia ik wens jou daar nog heel veel sterkte en Gods zegen.

  • 11 Juni 2012 - 16:55

    Collega Jannie:

    Ssooo hè wat un verhaal en wat maak je veel mee!! Heel bijzonder allemaal dus je had je thee meegenomen nou ik mis je wel hoor maar als ik dit allemaal lees ben ik er gewoon stil van.. Ga zo door alleen ziek en vlooien ieuw ook in je haar nou ik zal bidden voor jullie doe voorzichtig an en hoop snel weer wat te lezen xxxx je oud collegaatje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pia

Ik hoop hier af en toe iets te vertellen over mijn reizen :)

Actief sinds 16 Dec. 2011
Verslag gelezen: 318
Totaal aantal bezoekers 43992

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2013 - 13 Oktober 2013

Een Urreker in Israel :)

28 Juni 2013 - 24 September 2013

YWAM Belize (Foundations in Counseling school)

14 Januari 2012 - 23 Juli 2012

YWAM Herrnhut

Landen bezocht: